Form of Work
Książki
(695)
Proza
(51)
E-booki
(12)
IBUK Libra
(12)
Poradniki i przewodniki
(10)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Audiobooki
(7)
Publikacje naukowe
(6)
Komiksy i książki obrazkowe
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(5)
Druki ulotne
(2)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Obiekty trójwymiarowe
(1)
Publikacje informacyjne
(1)
Publikacje religijne
(1)
Status
available
(583)
unavailable
(83)
only on-site
(30)
unknown
(17)
Branch
Wypożyczalnia dla Dzieci
(435)
Czytelnia dla Dzieci
(11)
Wypożyczalnia dla Dorosłych
(225)
Czytelnia dla Dorosłych
(6)
Dział wewnętrzny
(19)
Author
Turczyn Ryszard
(8)
Szczepański Jan
(5)
Zarawska Patrycja
(5)
Alunni Bernard
(4)
Brooks Felicity
(4)
Chałasiński Józef
(4)
Cholewińska-Szkolik Aniela
(4)
Daszczyńska Zofia
(4)
Deryło Kazimierz
(4)
Domańska Katarzyna
(4)
Ganeri Anita
(4)
Gryguć Jarosław
(4)
Górska Weronika
(4)
Jaczewski Andrzej
(4)
Lemayeur Marie-Christine
(4)
Rosiek Barbara
(4)
Tobjański Zbigniew
(4)
Znaniecki Florian
(4)
Šašek Miroslav (1916-1980)
(4)
Bator Agnieszka
(3)
Borzymowska Barbara
(3)
Breed-Wrisley Kira
(3)
Cawthon Scott
(3)
Cawthon Scott (1971- )
(3)
Chisholm Jane
(3)
Dobrowolski Patryk
(3)
Estalella Robert
(3)
Farndon John
(3)
Hermann Kai
(3)
Hillebrandt Bogdan
(3)
Jańczyk Łukasz
(3)
Kaczmarska Ewa
(3)
Kasdepke Grzegorz
(3)
Kazanecki Łukasz
(3)
Maćkowiak. Maciej
(3)
Nowak Elżbieta
(3)
Nowicki Artur
(3)
Onichimowska Anna (1952- )
(3)
Parker Steve
(3)
Pyłka-Gutowska Ewa
(3)
Rieck Horst
(3)
Sabath Karol
(3)
Spólniak Dagmara
(3)
Turczyn-Zalewska Hanna
(3)
Tyszkowa Maria
(3)
Żebrowska Maria
(3)
Albertalli Becky
(2)
Anna Gensler-Buraczyńska
(2)
Baszczak Janusz
(2)
Bay Michael
(2)
Benton Mike
(2)
Bielańska Andżelika
(2)
Birch Ann
(2)
Bogucka Katarzyna
(2)
Brodacki Michał
(2)
Christiane F
(2)
Collados Zorraquino Jose
(2)
Czechowska Anna
(2)
Davies Francis
(2)
Debesse Maurice
(2)
Doroszewska Janina
(2)
Drewnowski Jacek (1974- )
(2)
Dzwonkowski Robert
(2)
Długołęcka-Lach Alicja
(2)
Fenwick Elizabeth
(2)
Filipczuk Halina
(2)
Garlicki Jan
(2)
Gawryś Mateusz
(2)
Goldberg Grace
(2)
Goździkowski Andrzej
(2)
Gray Claudia
(2)
Green Jen
(2)
Guidoux Valerie
(2)
Górski Jarosław
(2)
Hare Tony
(2)
Horosiewicz Beata
(2)
Jaczewska Edyta
(2)
Jusewicz-Kalter Ewa
(2)
Jędrzejewski Marek
(2)
Kaczarowska Małgorzata
(2)
Kaniewska Maria
(2)
Kawula Stanisław
(2)
Komerski Grzegorz
(2)
Korczyc Tadeusz
(2)
Kot Marcin
(2)
Kowalska Maria
(2)
Kozakiewicz Mikołaj
(2)
Kurczab Marcin
(2)
Kurtzman Alex
(2)
Lazier Christine
(2)
Lewcun Małgorzata
(2)
Lipińska Joanna
(2)
Ludwikowska Ewa
(2)
Ludwikowska Jolanta
(2)
Machela Henryk
(2)
Maciaszkowa Janina
(2)
Malim Tony
(2)
Marchlik Paulina
(2)
Masłoń Jacek
(2)
Matachowska Grażyna
(2)
Year
2020 - 2021
(24)
2010 - 2019
(262)
2000 - 2009
(205)
1990 - 1999
(139)
1980 - 1989
(50)
1970 - 1979
(30)
1960 - 1969
(6)
Time Period of Creation
2001-
(98)
1901-2000
(5)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1939-1945
(1)
Country
Poland
(711)
Ukraine
(1)
Language
Polish
(709)
unknown (j)
(2)
unknown (po)
(1)
Audience Group
Młodzież
(38)
14-17 lat
(30)
9-13 lat
(11)
Dzieci
(11)
18+
(10)
6-8 lat
(6)
0-5 lat
(3)
0-6 lat
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(54)
Literatura amerykańska
(21)
Literatura angielska
(7)
Przynależność kulturowa
(2)
Literatura francuska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura niemiecka
(1)
literatura polska
(1)
Subject
Młodzież
(248)
Dziecko
(51)
Wychowanie w rodzinie
(34)
Matematyka
(26)
Dinozaury
(20)
Narkomania
(20)
Polska
(20)
Zwierzęta
(20)
Miłość
(19)
Biologia
(16)
Astronomia
(15)
Organizacje młodzieżowe
(13)
Subkultura
(13)
Narkotyki
(12)
Rodzina
(12)
Przyroda
(11)
Dzieci
(10)
Dziewczęta
(10)
Sieradz (woj. łódzkie ; okręg)
(10)
Wychowanie seksualne
(10)
Agresywność
(9)
Film amerykański (dla młodzieży)
(9)
Fizyka
(9)
Młodzież wiejska
(9)
Chemia
(8)
Dojrzewanie
(8)
Encyklopedia
(8)
Gry i zabawy umysłowe
(8)
Uczucia
(8)
Wychowanie
(8)
Ekologia
(7)
Młodzież niepełnosprawna
(7)
Ochrona środowiska
(7)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(7)
Stosunki interpersonalne
(7)
Uczniowie
(7)
Wieś
(7)
Wojna 1939-1945 r.
(7)
Wynalazki
(7)
Ziemia
(7)
Chłopcy
(6)
Depresja psychiczna
(6)
Film fabularny
(6)
Nastolatki
(6)
Nauka
(6)
Przemoc
(6)
Przyjaźń
(6)
Rośliny
(6)
Historia
(5)
Kosmos
(5)
Obyczaje towarzyskie
(5)
Osobowość
(5)
Patologia społeczna
(5)
Pogoda
(5)
Pokwitanie
(5)
Przemoc w szkole
(5)
Ptaki
(5)
Publicystyka polska
(5)
Relacje międzyludzkie
(5)
Savoir-vivre
(5)
Tajemnica
(5)
Zabójstwo
(5)
Świadomość społeczna
(5)
Życie seksualne
(5)
Alkoholizm
(4)
Astronautyka
(4)
Boże Narodzenie
(4)
Chłopi
(4)
Drzewa
(4)
Dziecko niepełnosprawne
(4)
Egzaminy szkolne
(4)
Encyklopedia dla dzieci i młodzieży polska
(4)
Film fabularny (dla młodzieży)
(4)
Film fantastyczny
(4)
Harcerstwo
(4)
II wojna światowa (1939-1945)
(4)
Język polski
(4)
Kształcenie
(4)
Las
(4)
Narkomania dzieci i młodzieży
(4)
Nauczanie
(4)
Nauczyciele
(4)
Niepełnosprawni
(4)
Osoby zaginione
(4)
Pedagogika resocjalizacyjna
(4)
Postawy
(4)
Psychiatria dzieci i młodzieży
(4)
Psychologia
(4)
Psychologia dziecka
(4)
Psychologia rozwojowa
(4)
Psychologia wychowawcza
(4)
Roboty ręczne
(4)
Rodzice
(4)
Samorealizacja
(4)
Seksuologia
(4)
Sport
(4)
Ssaki
(4)
Trudne sytuacje życiowe
(4)
Unia Europejska
(4)
Uzależnienie od komputera
(4)
Subject: work
Golden Compass (film)
(1)
Jeżycjada
(1)
Northern Lights
(1)
Subject: time
2001-
(11)
1901-2000
(9)
1945-1989
(9)
1939-1945
(7)
1801-
(6)
1901-
(4)
1989-2000
(4)
1918-1939
(3)
2001-0
(3)
1001-
(2)
1101-
(2)
1801-1900
(2)
901-1000
(2)
1001-1100
(1)
1001-2000
(1)
1201-
(1)
1501-1600
(1)
901-
(1)
Subject: place
Polska
(7)
Paryż (Francja)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(3)
Łódź (woj. łódzkie)
(3)
Europa
(2)
Irlandia
(2)
Stany Zjednoczone (USA)
(2)
Świat
(2)
Afryka
(1)
Amsterdam (Holandia)
(1)
Australia
(1)
Azja Południowa
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Berlin Zachodni (Berlin ; część miasta)
(1)
Boliwia
(1)
Borneo
(1)
Etiopia
(1)
Francja
(1)
Gniezno (woj. wielkopolskie ; okręg)
(1)
Gniezno (woj. wielkopolskie)
(1)
Głuchołazy (woj. opolskie, pow. nyski, gm. Głuchołazy ; okolice)
(1)
Japonia
(1)
Jeżyce (Poznań ; część miasta)
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Kostaryka
(1)
Lwów
(1)
Mauritius
(1)
Niemcy
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone ; stan)
(1)
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(1)
Peru
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rzym (Włochy)
(1)
Sahara (pustynia)
(1)
Tajlandia
(1)
Tomaszów Mazowiecki (woj. łódzkie)
(1)
Warszawa
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wietnam
(1)
Województwo łódzkie (1945-1975)
(1)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(1)
Genre/Form
Powieść obyczajowa
(24)
Wydawnictwa dla dzieci
(23)
Powieść
(22)
Opracowanie
(12)
Wydawnictwa popularne
(12)
Poradnik
(11)
Wydawnictwa dla dzieci i młodzieży
(11)
Kryminał
(9)
Pamiętniki i wspomnienia
(6)
Fantastyka
(5)
Biografie
(4)
Książka obrazkowa (picturebook)
(4)
Przepisy kulinarne
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Horror
(3)
Książki zabawki
(3)
Literatura dla dzieci i młodzieży amerykańska
(3)
Opowiadanie amerykańskie (dla najmłodszych)
(3)
Opowiadanie polskie (dla dzieci)
(3)
Poradniki dla młodzieży
(3)
Powieść psychologiczna
(3)
Reportaż
(3)
Thriller
(3)
Encyklopedie dla dzieci
(2)
Komiks
(2)
Książki dla młodzieży
(2)
Książki do kolorowania
(2)
Literatura dla młodzieży
(2)
Literatura podróżnicza polska
(2)
Opowiadanie dziecięce polskie
(2)
Poezja dziecięca polska
(2)
Powieść (dla dzieci)
(2)
Powieść obyczajowa dla młodzieży
(2)
Powieść przygodowa (dla dzieci)
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Publicystyka
(2)
Wiersze polskie (dla najmłodszych)
(2)
Bajka
(1)
Encyklopedia
(1)
Film dla dzieci i młodzieży amerykański
(1)
Informator
(1)
Kolędy
(1)
Ksiązka zabawka
(1)
Książka kucharska
(1)
Książka zabawka
(1)
Książki dla przedszkolaków
(1)
Książki obrazkowe
(1)
Literatura dziecięca polska
(1)
Literatura piękna dla młodzieży 15-16 l.
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Materiały pomocnicze
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opowiadania i nowele przygodowe
(1)
Opowiadanie angielskie (dla dzieci)
(1)
Opowiadanie dziecięce angielskie
(1)
Opowiadanie obyczajowe (dla dzieci)
(1)
Opowiadanie przyrodnicze (dla dzieci)
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Powieść amerykańaka
(1)
Powieść graficzna
(1)
Powieść historyczna
(1)
Powieść młodzieżowa amerykańska
(1)
Powieść młodzieżowa angielska
(1)
Powieść przygodowa
(1)
Relacja z podróży
(1)
Reprint
(1)
Romans
(1)
Science fiction
(1)
Sensacja
(1)
Sztambuch
(1)
Słownik
(1)
Unia Europejska
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Zagadki
(1)
Zielnik
(1)
Domain
Medycyna i zdrowie
(7)
Psychologia
(7)
Edukacja i pedagogika
(6)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Historia
(5)
Hobby i czas wolny
(5)
Literaturoznawstwo
(4)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(3)
Biologia
(2)
Religia i duchowość
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kulinaria
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Podróże i turystyka
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina i relacje międzyludzkie
(1)
Rozwój osobisty
(1)
Socjologia i społeczeµstwo
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
730 results Filter
Book
In basket
(Biblioteka Instytutu Pamięci Narodowej ; 56)
Niniejszy tom pokonferencyjny poświęcony jest młodzieżowemu ruchowi oporu antykomunistycznego w okresie Polski Ludowej. Zjawisko to zaprezentowane zostało w sposób przekrojowy, począwszy od struktur konspiracyjnych tworzonych w pierwszych latach powojennych przez młodych repatriantów z Wileńszczyzny, będących dla nich kontynuacją walki w szeregach tzw. dorosłego podziemia, poprzez najbardziej żywiołowy i zorganizowany opór młodzieży w okresie stalinizmu (lata 1948–1956) aż po antysystemową działalność młodych ludzi w „epoce Gomułki” i ostatniej dekadzie komunizmu w Polsce. Wśród dwunastu tekstów składających się na publikację znajdują się szkice poświęcone zarówno represjom, jakie groziły młodym konspiratorom ze strony totalitarnego państwa, jak i charakteryzujące system więziennictwa w Polsce w omawianym okresie oraz funkcjonowanie specjalnych zakładów karnych w Jaworznie i Bojanowie, utworzonych przez komunistyczne władze na początku lat pięćdziesiątych w celu reedukacji młodzieży nastawionej antysystemowo. Publikację uzupełniają dwa indeksy oraz aneks ikonograficzny.
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. W 2 (1 egz.)
E-book
In basket
Badanie nastoletnich chłopców w miejscu zamieszkania, przeprowadzane przez badacza-sąsiada towarzyszącego im w codzienności, było pogłębiającym się wglądem w kolejne wymiary ich rzeczywistości. Było to badanie, które wykorzystując oryginalność mojego usytuowania w świecie Badanych – wewnątrz opisywanych zdarzeń – jak i zaangażowaną, społeczno-pedagogiczną postawę badawczą, dotarło do odpodmiotowej rekonstrukcji sposobu teoretyzowania podmiotów na temat współtworzonych przez nich zjawisk, które we wstępnej fazie badania były jedynie delikatnie, intuicyjnie przeze mnie odczuwalne. Przedkładana praca nie jest więc efektem badania faktów, ale faktów w kontekście, które uchwycone zostały przez uczestniczącego badacza, rozumiejącego naukową wiarygodność, jako odwoływanie się do sposobów doświadczania świata przez Badanych. Dzięki takiej perspektywie udało mi się, mam wrażenie, wyrazić stanowiska moich Badanych w sprawach, w odniesieniu do których zwyczajowo wypowiadali się inni – zewnętrzni eksperci. z Wprowadzenia
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
W publikacji przedstawiono zmiany zachodzące w przestrzeni życia rodzinnego w relacjach młodzieży z rodzicami poprzez komunikację. Autorka dokonuje próby określenia pokolenia współczesnej młodzieży w kontekście dialogów prowadzonych przez nich z rodzicami. Dialog rozumiany jest tutaj jako forma komunikacji służąca nie tylko przedstawianiu rzeczywistości dotyczącej przedmiotów, cech, czynności czy bardziej abstrakcyjnych pojęć przekazujących informacje o potrzebach, spostrzeżeniach i wartościach, ale jest również sposobem na okazanie, nawiązanie oraz wartościowanie relacji. Sposób komunikowania się kształtowany jest w rodzinie i często dziedziczony na zasadzie modelowania. W okresie adolescencji, doświadczania siebie w sposób znaczący, nadając własnej narracji wymiar tożsamościowy – aspekt komunikacji jest efektem coraz szerszych eksploracji jednostki w otoczeniu społecznym. Do systemu rodzinnego młodzież wprowadza zmiany za pomocą komunikacji, na płaszczyźnie wyrażania swoich potrzeb i nawiązywania relacji z rodzicami, co tworzy nowego rodzaju jakość relacji międzygeneracyjnych w rodzinie. Spośród wyników badań uwagę zwraca zwłaszcza stwierdzona duża potrzeba bliskiego, rozumnego kontaktu młodzieży z rodzicami; chcą oni być zrozumiani i potraktowani poważnie. Bunt wyrażony w formie i treści kierowanych do rodziców komunikatów oznacza tak naprawdę pragnienie wyznaczania granic dających poczucie bezpieczeństwa, zrozumienia i wsparcia – ale nie rozwiązywania za nich problemów. Młodzi ludzie mówią o potrzebie wartościowego dialogu, do którego są gotowi przystąpić, ale od rodziców zależy jego kierunek i jakość. Młody człowiek woła: Rodzicu bądź odpowiedzialny nie tylko za mój rozwój poznawczy i ekonomiczny, ale bądź dojrzałym dorosłym, który potrafi wychować dojrzałe emocjonalnie dziecko.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Można mieć także nadzieję, że opracowanie – które zaliczyć należy do wnikliwych badań juventologicznych, czyli nad społecznymi problemami młodzieży – znajdzie poczesne miejsce w polskiej literaturze naukowej i praktycznej, zarówno ze względu na przytoczone zagadnienia, jak i ze względu na poruszoną tematykę. Z merytorycznego punktu widzenia publikacja powinna być sztandarowa dla osób zajmujących się młodzieżą. Widać w niej ogromną intuicję badawczą autorów oraz praktyczny wymiar formułowanych wniosków. dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych Politechniki Rzeszowskiej Praca posiada zaletę rzadko spotykaną w publikacji zbiorowej – logiczny przejrzysty wykład, a przystępna forma językowa ułatwia zrozumienie prezentowanych treści przez przedstawicieli różnych grup społecznych i zawodowych. Wszystko to sprawia, że praca dostarcza nam usystematyzowanej wiedzy na temat dylematów i zagrożeń współczesnego wychowania dzieci i młodzieży, pobudza do refleksji i podsuwa przykłady rozwiązań. Zaprezentowane konkluzje i delegacje tworzą prototyp nowego modelu wychowania i profilaktyki dzieci i młodzieży w kontekście społeczeństwa zmiany, moralnego funkcjonowania „sieciowego człowieka” i rewolucji kulturowej. dr hab. prof. AHE Irena Motow Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi Publikacja jest cennym źródłem wiedzy w przedmiotowej problematyce oraz stanowi dużą wartość poznawczą i utylitarną. Ważność poruszanej problematyki, jak też interesujący sposób jej przedstawienia mogą sprawić, iż publikacja spotka się z dużym zainteresowaniem czytelników, którzy po jej przeczytaniu z niecierpliwością oczekiwać będą na drugi jej tom. Ogromne zaangażowanie autorów w treści poszczególnych rozdziałów pozwoliły uzyskać udokumentowany materiał teoretyczny o cennych walorach poznawczych. dr hab. Tomasz Bąk Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Literatura dziecięca i młodzieżowa ostatnich kilkunastu lat rozwija się w ogniu ścierających się tendencji: z jednej strony zasadniczym punktem jej odniesienia są tradycyjne wzorce wypracowane przez zaliczane do kanonu dzieła wysokoartystyczne, z drugiej jednak podlega ogromnym wpływom kultury masowej. Dla „zwabienia” czytelnika w sidła lektury wykorzystuje nawet kicz, niekiedy fałszuje obraz rzeczywistości, by zyskać uznanie w oczach hipotetycznego nastoletniego czytelnika. Otwarte pozostaje pytanie, czy literatura współczesna jest kuszącą, łagodną Pięknością, czy też złowrogą Bestią, niszczącą podstawy wrażliwości estetycznej młodego pokolenia. Książka zawiera 17 artykułów najwybitniejszych polskich znawców literatury dziecięcej. Jest to pozycja dla bibliotekarzy, polonistów, pedagogów, studentów oraz wszystkich zainteresowanych tą problematyką.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja darmowa
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja darmowa
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Publikacja darmowa
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. Spis treści
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Ogólnopolski kwartalnik ukazujący się od 1956 roku. Prezentowane są w nim artykuły teoretyczne z zakresu szeroko pojętej pedagogiki oraz omówienie wyników badań, obejmujących funkcjonowanie jednostki w społeczeństwie. Publikowane materiały dotyczą różnych subdyscyplin pedagogiki, m.in. pedeutologii, andragogiki, historii wychowania, pedagogiki społecznej, dydaktyki, psychologii edukacji, filozofii edukacji, a także wychowania estetycznego. Autorami tekstów, pisanych w języku polskim lub angielskim, są wybitni polscy i zagraniczni specjaliści. '
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
Book
In basket
Na stronie tytułowej i okładce: Tajne.
Data wydania według strony wydawcy.
Niniejsza publikacja stanowi opatrzony krytycznym wstępem reprint „Informatora o nielegalnych antypaństwowych organizacjach i bandach zbrojnych działających w Polsce Ludowej w latach 1944-1956”. „Informator…” wydany został w 1964 roku przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych biura C i miał charakter propagandowy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dorosłych
There are copies available to loan: sygn. W 943.8 (1 egz.)
E-book
In basket
Proponowana publikacja stanowi drugą, uzupełniającą część monografii, dotyczącej diagnozy pozytywnej w resocjalizacji (Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, UŚ, Katowice 2015). Autorka przedstawia w niej model diagnozy w ujęciu komplementarnym, jednak akcentującym podejście pozytywne do procesu poznania jednostki niedostosowanej społecznie. Wychodząc od ogólnych koncepcji człowieka i jego wychowania, proponuje model integralny, wielowymiarowy procesu jego stawania się oraz adekwatny do przyjętych założeń teoretycznych model diagnozy jego potencjałów. Publikacja składa się z dwóch części. Pierwsza jest rozbudowaną w stosunku do poprzedniej publikacji (2015) prezentacją założeń teoretyczno-metodologicznych diagnozy pozytywnej w resocjalizacji, zaś druga zawiera propozycje konkretnych modeli diagnozy indywidualnych właściwości i potencjałów człowieka, które należy zidentyfikować i wykorzystać w procesie wewnętrznej przemiany lub w procesie wspierania rozwoju jednostki. Druga część ma zatem wymiar bardziej praktyczny, obejmując modele diagnozy osobowości w ujęciu poznawczym i uzupełniające rozpoznanie modele diagnozy istotnych cech osobowości ważnych dla oceny niedostosowania społecznego, a także modele badania potencjału kreacyjnego jednostki wyznaczające wprost przebieg procesu rozwoju – procesu „stawania się” człowieka. Szczególny walor metodologiczny i jednocześnie metodyczno-praktyczny tej publikacji wiąże się z przedstawieniem w aneksie konkretnych i rozbudowanych diagnoz przypadków, dokonanych z wykorzystaniem wybranych narzędzi, które mogą służyć jako przykład modelowego postępowania diagnostycznego służącego bezpośrednio diagnozie projektującej. Zaprezentowane teoretyczne podejście pozytywne do diagnozy dla potrzeb resocjalizacji wraz z jego egzemplifikacją i konkretyzacją w formie przedstawienia modelowych rozwiązań w obszarze postępowania diagnostycznego, może być przydatne w rozwijaniu świadomości metodologicznej i diagnostycznej zarówno teoretyków jak i praktyków, zajmujących się edukacją i reedukacją. Podkreślić należy, że na polskim rynku wydawniczym nie ma kompleksowego opracowania obejmującego przedmiot, założenia teoretyczne i metodologiczne, oraz propozycje rozwiązań metodologicznych (zestaw technik i narzędzi) diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu pozytywnym. Ewa Wysocka, Prof. UŚ dr hab. nauk humanistycznych, pedagog i psycholog, pracownik naukowo-dydaktyczny Uniwersytetu Śląskiego i Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, profesor nadzwyczajny w Zakładzie Teorii Wychowania (UŚ) i Zakładzie Psychoprofilaktyki (AJD). Specjalizuje się w problematyce młodzieży, metodologii oraz diagnostyce psychopedagogicznej. Autorka, współautorka i redaktorka 22 opracowań zwartych i ponad 350 artykułów. Do najważniejszych książek zalicza: Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji, Wyd. UŚ, Katowice 2015). Autorka wielu wystandaryzowanych narzędzi dia (...)
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Część monograficzna tomu 2/2018 „Chowanny” pod redakcją Katarzyny Borzuckiej-Sitkiewicz została zatytułowana Społeczno-kulturowe implikacje współczesnych dyskursów zdrowia i choroby. Perspektywa edukacyjna. W kulturze współczesnych społeczeństw wysoko uprzemysłowionych, nazywanej w refleksji filozoficznej i socjologicznej kulturą późnej nowoczesności, identyfikuje się szereg zjawisk, które mogą być postrzegane w kategoriach dominującego dyskursu. Wśród nich najczęściej wskazuje się na indywidualizm, racjonalność, technologizację, komercjalizację różnych sfer życia czy hedonizm jako wyznacznik dobrostanu. Zjawiska te mają bezpośrednie odzwierciedlenie w stosunku do własnego ciała, wyrażają się w pojmowaniu zdrowia i choroby oraz w postawach wobec tych stanów u siebie i u innych, a także ujawniają się w specyficznych zachowaniach, które wprawdzie są związane ze zdrowiem, ale niekoniecznie w sensie pozytywnym (np. merkantylizacja podejścia do ciała, ujmowanie naturalnych procesów w kategoriach zdefiniowanych problemów medycznych itp.). Krytycznej analizie wymienionych zjawisk poświęcone są artykuły zawarte w monograficznej części niniejszego numeru „Chowanny”. Część z nich odnosi się wprost do przekazów związanych ze zdrowiem i chorobą obecnych we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej, część odwołuje się do nich pośrednio, ale łączy je perspektywa edukacyjna, koncentrująca się na możliwościach zmiany obowiązujących dyskursów w kierunku bardziej skutecznego zapobiegania potencjalnym deficytom oraz większego upodmiotowienia i włączenia społecznego osób naznaczonych goffmanowskim piętnem innego/chorego. Część Studia i rozprawy odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak problem alkoholowy w doświadczeniu społecznym, polityka oporu, rodzice skazani na karę pozbawienia wolności, dziecięce poznawania świata, zwrot ku rzeczom w kontekście historii wychowania.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket
Czynnikiem kształtującym relacje jest stosunek uczniów do nauczycieli, a także nauczycieli do uczniów. Stosunek ten zaś jest zmienny w czasie. Z tego powodu podobną zmiennością charakteryzować się będą również same relacje. Rozważania nad nimi są zatem ciągle aktualne. Rola nauczyciela w szkole jest jasno określona – polega ona na uczeniu i wychowywaniu. Jako że jest to obowiązek wynikający wprost ze stosunku pracy, większość nauczycieli stara się to robić w sposób odpowiedziany i rzetelny. Określona jest także rola ucznia – ma on nabywać umiejętności przewidziane w programie nauczania oraz poddawać się działaniu procesu wychowawczego. O ile jednak nauczyciel musi robić to, co ma przykazane, o tyle uczeń może, ale nie musi. Nauczyciel podejmuje się wypełniać swoje obowiązki świadomie i dobrowolnie, natomiast uczeń jest objęty obowiązkiem uczęszczania do szkoły. Z tego powodu ich relacje są rożne. To przede wszystkim nauczyciel powinien dbać o poprawne relacje, aby ucznia nie zrażać do nauki, a wręcz przeciwnie – zachęcać. Poprawne relacje to nie „nadskakiwanie” uczniom, ale rozważne działania w celu ich mobilizacji. Tematem wiodącym w niniejszej monografii jest uczeń i nauczyciel we współczesnej szkole w rożnych kontekstach pedagogicznej rzeczywistości. Pisząc o współczesnych problemach pedagogiki, nie można zapominać o jej przeszłości. Od tego nie da się uciec, bowiem przeszłość zawsze wywiera piętno na współczesności. Publikacja ukazuje, jak rożne czynniki – na pozór nieistotne – mogą wpływać na relacje uczeń–nauczyciel. Autorzy poszczególnych rozdziałów podejmują refleksje nad wpływem sposobu i rodzaju nauczania oraz innowacyjnych działań nauczyciela na relacje uczeń–nauczyciel. Odrębnym i ważnym zagadnieniem poruszanym przez nich jest oddziaływanie rożnych czynników – w tym między innymi roli samego nauczyciela, jak również czynników pozadydaktycznych – na relacje uczeń–nauczyciel.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again